söndag 14 oktober 2012

Resa genom tiden.


 Isolerat och färdig vi gjorde detta istort sett själv. Vi tog hjälp med isoleringen ovan för takkuperna och att få till dessa ventilations rör som går över hela övervåningen. Bilden nedan för ser ni början till våran smarta förvaring som jag fick slåss för i 2 år innan jag fick som jag ville. Tar tid att bygga men mera tid att övertyga en envis person som inte ser det jag såg då.



 Att spackla och slippa är tråkigt jobb men så viktigt med tanke på att det syns massor om man fuskar. Sen att jag har astma gjorde inte saken lättare direkt för oss. Tiden här var så jobbigt men vi skulle igenom det oavsett.



 Elen håller på att dras, det gör vi själva, dock så har en elektriker varit på plats och visat oss hur vi ska tänka samt för sett oss med matrial. Elektrikern kommer att koppla ihop elen så klart. Sånt får man inte göra själv.

Bilden till höger och nedan visa vårat jobb med att sätta golv värme på plats. Först tänkte vi spåra upp golvet och lägga ner rören men det skulle bli för jobbigt. Så vi byggde upp golvet ca 3cm när golvet är på och allting klart.



Fick hjälp av våra vänner och viss släkt ibland och det otroligt skönt för med 3 barn så kan man ju tyvärr inte släppa all mark service. Även om det blev väldigt mycket snabb mat och samma mat åt familjen. Men mina barn älskar köttbullar /korv och makaroner.





 Golvet läggs på och strax ser vi vårat nästa stopp som är tapetsering utav barnens rum samt vardags rum. Tog oss ca 2 veckor av letande efter tapeter till barnen. Jag tycker att det finns gott om tapeter. Men tapeter till ett ungdoms rum och ett snyggt vardags rum var inte lika lätt upptäckte jag.
Det tog oss ca 4 år från att vi började starta med inredning av våran övervåning tills det var helt färdigt att låta dem äldsta barnen få flytta upp och komma in i sina rum. På våran nedre våning bodde vi då 5 st på 100 kvm och det säger nog sig själv hur trångt allting var då. Vi föräldrar både i ett rum på 8 kvm där våran säng hade massa olika lådor under sig med alla kläder och övriga saker till huset. Våra flickor fick dela rum och som till en början gick väldigt bra men sen blev kaos. Vi flyttade ut till vardags rummet förra våren så att barnen kunde få andrum sins i mellan. Och att vi inte hade allt för många bråk dagarna i enda var väldigt skönt. Även om det är jobbigt att sova i vardagsrummet, så var det väl värt varenda natt. 

Den största energi tjuven i detta som jag upplevde detta är all tid vi la för att åka runt och hitta de vi sökte. Var inte lätt att bygga in en garderob under en sned tak. Och ingen kunde komma med bra tips utan alla saker har vuxit fram med tiden. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar