måndag 19 augusti 2013

Första skoldagen

Vad jobbigt det är att se sin stora pojke ta bussen till en annan skola. Riktigt jobbigt för ens mamma hjärta, blev tårögd av att se honom stå där ensam bland dom större barnen. Många tankar for igenom huvudet just då. Gamla klasskamraterna springer fram och hälsar glatt, en kort stund. Jag går med E till flaggstången på skolan, där många föräldrar har samlats & inväntar med barnen första inringningen. 

E skuttar fram & tillbaka otålig som alltid. Man känner hur solen försöker värma oss fast temp. är låg. Nu kommer rektor och alla lärarna ut för att presentera sig. Klockan ringer in & alla de stora barnen springer fram till sina lärare. Jag följer med E in i sitt klassrum. Stannar ett slag för att skriva på busskorts lappen & lyssna på första lektionen. När det är dax för barnen att sätta sig och rita en teckning. Kramar jag om E och säger att nu måste jag åka. Kommer tillbaka senare.

Hon sitter nöjd samt kvar med sina nya klasskamrater och pratar glatt om vad dom ska rita på pappret. Jag går upp till M´s nya klassrum. Pratar lite med fröken och kolla in M när hon glatt sitter ibland sina klasskamrater och skrattar gott. Känner mig nöjd när jag vänder bilen hemåt. Skickar några sms åt A önskar honom lycka till och säger att jag finns hemma om han vill något.

Får ett snabbt svara att han ska ev följa med en kompis hem idag. En varm känsla sprider sig över min kropp av det svaret. Min lilla, stora pojke har kommit fram och han mår bra. *nöjd*

Väl hemma gick jag upp i hans rum och började städa ur det ordentligt. Damma är inget som ligger på topplistan av städningen hos honom. Passade på att flytta om i hans garderob. Gå igenom kläderna för att se vad som ev saknas. Brukar göra sådant hos alla barnen när dom inte är hemma ibland.

Efter lunchen började jag riva ur & ner en del utav mina växter. Vad kalt det blev nu *fniss*. Kalla nätter är inge vidare för mina tomater, paprikor & gurkorna. Krukorna ska tömmas på jord och skuras rent till nästa års säsong. Roligt men ändå ganska jobbigt att hålla på med. Har 2 st blomkrukor på altanen med blommor & buskar jag vill spara till nästa år. Planterade ner dem på sin höst/vinter plats idag. Så att dom hinner rota sig och klarar årets vinter. Vi köpte även 2 st nya klematis i helgen, planterade ner dom också i jorden tillsammans med blommorna.

Att städa inför hösten & vinterns ankomst är ett grov göra. Det jag gjorde idag är bara en liten del, tyvärr. Nästan så att det inte syns faktiskt. Nu ska tjejerna hämtas, ska bli spännande att höra om deras första dag i skolan.




2 kommentarer:

  1. Vad skönt att det gått bra för dem med skolstarten ! Å ja, visst är det lite skönt att det är "vardag" med skola och rutiner igen. :-)

    SvaraRadera
  2. Absolut Laila, så skönt att få in rutinerna igen.

    SvaraRadera