onsdag 17 juni 2015

Den lägre stående personen - Sverige 2015


Jag brukar ibland snubbla in på ett familjeforum, där det diskuteras saker helt vitt, brett, högt och lågt. De flesta gånger har jag tyckte att de flesta starttrådar är så absurda, men ikväll så jag en headline som drog till sig mina ögon direkt. En ung tjej i ca 20 års ålder ställer en fråga rakt ut till oss läsare. "Hur ska jag undvika att bli våldtagen på vägen hem?" Ja ni läste helt rätt!

Det första som slår mig är att det är så tragiskt att som ung tjej, känna sig hindrad att få gå ut med sina vänner och festa, har roligt, umgås, vad allt det innebär. Att på vägen hem känna sig så pass osäker för sin säkerhet att man funderar på att låta bli! Låta bli att vara med sina vänner, leva livet som man sig skall göra. Varför ska killar få göra det medans vi ska stanna hemma? passa barnen, laga maten, städa hålla oss på plats. Oavsett vart vi än lever i Sverige så finns denna tanke hos kvinnor. Sen så slår det mig även att vilken hård värd vi lever i egentligen som tjej/kvinna/dotter/fru/mamma osv. Att vi är och kommer tyvärr allt vara den lägre stående personen oavsett vad och hur vi slås för oss och våra medsystrar.


När jag läser vad några svara som tips så är deras svar så otroligt inskränkta. Jag slungas tillbaka till den där teatern vi tittade på med arbetskollegorna. Den med kapten klänning i huvudrollen. Får sådan hemsk avsmak i munnen fortfarande när det tycker upp i huvudet. Kalla kårar som drar omkring min kropp. Och just det dära slaget i ansiktet att jag som kvinna är inget värd! Sitter återigen på min näthinna, att jag är en smutsig person. Lever vi inte i Sverige på 2015 talet. 

Kan bara titta på min egna omgivning och se att det finns även där. Oavsett vad jag tycker och svara emot så finns det där.  Inget som hörs så där direkt men små gliringar över allt, attityd som är så lätt att ha. Och ta till vid vissa försvar om man anser sig stå i underläge. Skulle jag påpeka så är jag bara tramsig och inbilsk.

Nej tyvärr vi har inte kommit längre än Indien! Kanske dax att vi sätter ner en fot här, någon gång. Går många fina kampanjer om just fuck Cancer, eller säger NEJ. Men ingen har lyft just detta fråga, tänk om det skulle lyftas, att få massmedia även här säga NEJ till våldtäckt, ja våld över huvudtaget. För inte vill vare sig du eller jag se våra egna döttrar känna sig rädda och vara hindrade att få leva sitt liv precis som killarna.









2 kommentarer:

  1. Jag säger gärna NEJ till våldtäkt! Och jag började tidigt tala med mina söner om vad gränser är och att ett nej är ett nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har också börjat tala tidigt om detta för mina tjejer och son också. Men detta bordes lyfta högre av media. Med tanke på vilken skada det görs på offret i frågan. Nog inget som dessa killar kanske fattar, tragiskt nog.

      Radera