onsdag 2 maj 2012

Problem med foton


Ibland kan jag bli så j***a arg på mig själv och min icke fungerade tekniska kunskaper jag besitter ibland. Hade tänk lägga in en massa fina bilder på våran härliga valborgs tripp, detta år. Nämligen i Uppsala Centrum.

Vid avfärd så var inte mina barn på något topp humör direkt, men väl på plats så ändrades den ganska omgående. Vi kom i lagom tid för att få en plats nere vid kajen på ena bryggan som låg precis efter avstängningen. Precis när vi satts oss till rätta kom den första svärmen med ankor ifrån ankracet. I en stor gul klump for de ner för forsen och sedan stack iväg åt olika håll. Eftersom forsen var ganska strömt i år, skulle kunna uppskatta de till ca 20-30 ankor. Sen ramlar de ner flera stycken, tror det är ca 1000 ankor som dem släpper i detta race. Efter15 min hör vi startskottet gå för forsränningen. Barnen tyckte de var väldigt spännande, men upplevde att väntan blev lång innan dem kom till forsen, vilket de inte var. Vi hejade,  klappade händerna och skrattade gott åt olika tokiga ekipage utseende som både fixade färden ner men även inte. De flesta av dem bjöd även på massa hyss, innan dem tog upp med sina "båtar" på land.
Vädret var ju dessutom underbart och alla njöt riktigt ordentligt runt omkring oss.



För er som inte varit där men hört om de i tidningen, radion & tvn har verkligen missat något. Och kan ni så tveka inte det är så mysig upplevelse. Man möter massa glada människor som samlas för att titta på denna forsränning och sedan umgås i parkerna efteråt med massa god mat och trevligt folk.

Vid lunch tid styrde vi åt Mc-Donalds, barnens önskan innan tivolit turen startade. Barnen vad väldigt lyriska att få åka olika karuseller, stora som små. Dock stannade vi inte hela dagen men ett par timmar i alla fall. Jag tycker det är ganska dyrt att köpa åk band på dessa tivolit, om man jämför med Gröna Lunds åk band. Som då sträcker sig hela dagen och obegränsade åk möjligheter, som dessutom har flera attraktioner också.

Kvällens middag blev en fläskkarré & en härlig hemma gjord potatis sallad som vi fick recept på förra sommaren, av en super härlig familj. Ett recept jag funderar på att plugga in i hjärn balken så att den inte försvinner, någonsin. Sen gick vi en tripp ner till valborgs brasan, för att möta alla goa grannar och mysa ihop tills kvällen blev sen. Trevligt med valborg och brasan, för folk tar sig tid för att stanna en stund, prata och har trevligt. Inge stress eller gap och skrik, utan bara mysigt ihop. *gillar*



/Catzzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar