måndag 28 maj 2012

När tårarna rinner...



ska jag göra mitt ytterst bästa att förmedla för min älskade son att hans fina marsvin inte finns med oss längre. Och att möta hans tårar och sin sorg kommer att bli väldigt jobbigt senare idag. Men vi hade inget val i morse än att låta honom få gå till den gröna ängen uppe i himlen. Han var så sjuk och han skulle aldrig klara sig berätta veterinären. Hade önskat att jag förstått tidigare att de var något fel men det är inte så lätt sa veterinären att se sånt på dessa djur. 

Får se vart det de kommer bestämmas vart i trädgården han kommer att få vila och vad för blomma som skall växa där. Vi hade 2 st och den stackarn som är kvar är ju ensam och så kan vi inte ha de. Så när tårarna runnit klart ska vi bestämma oss för vart den nya ska hämtas ifrån. Vi fick rekomendation av veterinären i morse om ett ställe i Stockholm som omplacerar äldre marsvin och de vore ju bra för oss. Våran kille som är kvar är ju ingen bebis direkt utan behöver någon i hyvsat samma ålder.

Jobbigt att ha djur när detta kommer, minns kaninen som dog i höstas i min famn. Jag var så ledsen och sedan få berätta för sin dotter att hennes älskade kanin hade dött på morgonen medans hon var i skolan. Det var ett tungt samtal med många tårar och kramar vi hade då. Jobbigt att gräva gropen samt se henne när hon la ner sin kanin där. Hur hon dagen efter ville gräva upp kaninen för att klappa på den en sida gång.Usch vad jobbigt det var och fortfarande känns när jag tänker på det. Även om det är en del i ens liv och sina djur omkring en.

Ibland önskar jag att vi inte hade några djur alls men det funkar ju inte heller. För djur är något jag verkligen har saknat i huset efter våra katter dog för länge sedan. Sen att vi fick 4 nya familjemeddelar väldigt tätt var så roligt. Djur är bra för barn, dels för att ha dem omkringen och deras personligheter är enormt. Men även att lära barnen om ansvar försiktighet/ömhet och vilkorslös kärlek till dessa är också viktigt.


Nej min lediga dag efter en hård arbetshelg vart inte som jag hade tänkt mig varken i väder eller övrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar