söndag 15 juli 2012

Tillbaka till min barndom...igen


Det jag hatade mest som barn var att gå på Pommen när vi var på Åland. Min mamma tjatade jämt och ständigt att detta kommer ni ha glädje av senare i livet. NÄÄÄ skrek vi ååå vad tråkigt. Dit skulle jag aldrig tvinga mina barn när jag blev stor. HAhaaa de gjorde jag visst.

Vi bestämde oss för att åka till Mariehamn idag med barnen så att dom skulle få se detta också. Dock så hamnade vi på fel sida om hamnen först, innan vi lokaliserade oss till rätt sida. Mina barn tyckte de var väldigt spännande att få gå ombord och se hur man hade levt på denna stora båt då. Tur för oss att det även var pommen dagen dvs det fanns massa folk ombord som förklarade och berättade en massa spännande för oss också.

Vi fick träffa Kapten i hans hytt, se när dem sydde ett segel på däck, träffa en matros i ena slafen hytten, lära sig att knyta olika knoppar med riktiga rep också träffa lotsen. Barnen tyckte de var väldigt spännande men även lite läskigt, det var ju ganska högt upp och trångt ibland men även roligt.

Sen gick vi även in på ett sjömuseuum där man fick se en massa olika skepp i glasmontrar. Där man berättar en hel del om Ålands bygge av båtar och hamnar. Hur det var under 2:a världskriget där osv. Väldigt intressant att få läsa olika fakta men även få se allt som en dem hade med sig på dessa skepp för länge sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar