torsdag 5 december 2013

Döden döden DÖDEN

På jobbet i vårat fika rum, satt vi en em och diskuterade om olika saker. Plötsligt säger en arbetskollega att hon har sett ett väldigt intressant tv program på svt. Hon börjar beskriva själva programmet hon såg och till slut kommer vi på vad det heter. DÖDEN DÖDEN DÖDEN. Hon rekommenderade oss att titta på det, då hon som gör det är så bra, naturlig och att man ser att det är på "riktigt". Går inte att för klar bättre säger arbetskollegan.


Förra veckan satte jag mig ner framför tv och tittade på ett av detta avsnitt. Och jag förstod precis vad min arbetskollega kände, såg & menade. För så kände jag också. Anna som hon heter förmedlade allting så pass som att det kändes att jag stod där tillsammans med henne. Fast jag satt hemma i mitt vardagsrum, i soffan och tittade på tvn. Jag kunde inte sluta tänka på programmet, så jag gick in på svt hemsida. För att se de resterande avsnitt jag hade missat. Hur kan det finnas så mycket att prata om när det kommer just till döden kan man tycka. Men Anna förmedlar detta så bra att jag fullkomligt "älskar" på något konstigt, horribelt sätt dessa avsnitt. Ett program jag tycker man bör se, hon Anna gör det så bra. Så jag slår ett slag för detta och delar med mig av mina tankar via min blogg också. 


För visst tänker man på döden ibland. Jag har alla mina "gamla" kvar i livet runt omkring mig och jag vill absolut INTE att deras tid skall vara slut nu! Vi har massor kvar att göra tillsammans. Dom säger att döden kommer 3 åt gången. Då innebär det att jag skulle tappar kanske alla på samma gång. Jag vet att man inte kan leva för alltid. Och att vi människor bör uppskatta mera av den tid vi får tillsammans. Och inte slarva bort den på annat onödigt. Men vi glömmer oftast bort oss, på vägen, stressar iväg istället.

Önskar att man kunde satsar på sådana här program oftare, detta program är igenom tänk, hög kvalite och väldigt naturligt. Äkta människor är också där och snuddar vid bra kvalite. En serie där man bara måste se nästa för det är så "spännande", vilja se mera helt enkelt. Ta tex som downton abbey som serie, england dom kan sin sak. Dom vet hur man skall göra för att få publiken att stanna kvar. Något jag önskar att även våra svenska deckare serier fattar, för dom är så kopiöst tråkiga att titta på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar