onsdag 11 december 2013

Hemma gjord pepparkaksdegen

Jag följer ju hemkarahanna.blogspot.se, där kan man hitta en massa olika bra recept. Förra året så provade jag hennes pepparkaksdegs recept. Så enkelt och otroligt god deg så i år blir det en repris. För er som inte har men skulle gärna vilja göra egen deg, gör det. Något godare deg får man helt enkelt leta efter. I vår familj är vi rörande överäns om att köpt deg smakar diskmedel som ut bakad. Och alla vill verkligen ha hemma gjord.


Mormors pepparkakor

3 1/4 del mörk sirap
4 3/4 dl farinsocker
Hetta upp & ev häll över i en assistent

Tillsätt 1hg smör, rör tills det svalnar

1 msk kanel
1 msk ingefära "mald"
1 msk nejlikor
3 1/4 dl grädde
Tillsätt under fortsatt omrörning

2 L vetemjöl
1 msk bikarbonat
Blandas & tillsättes i degen. Arbeta degen väl & låt stå svalt över natten.

Gräddas i 200 grader 5-8 min.

Då mini kräktes i natt och mina funderingar om just denna pepparkaksdeg funnits ett tag, samt att vi storhandlade igår kväll. Så vad mer lägligt att fixa denna nu, när man ändå är hemma. Självklart rentvättade händer ordenligt och bara jag vid bakningen. Mini slö tittar på tvn och klagar på magvärk.

Nu står den i kylskåpet tills det är dax för bakning. Nu gjorde jag bara halva satsen, då förra årets pepparkakor inte blev upp ätna direkt. Denna deg blir till våra stora hjärtan som hängs i fönsterna efter dekorering och lite vanliga pepparkakor i år, räcker så gott och väl. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar