lördag 5 juli 2014

Mini semester på bland annat Kolmården

Bokade Kolmården visit i onsdags kväll. Dvs 2 park dagar med övernattning på vildmarks hotellet. Alla åker med utom Sonen, som absolut inte vill med. Och jag kan förstår honom, han vill inte titta på tråkiga djur. Dessutom var han där på skolresa för ca 2 år sedan. Och kan man stanna hemma och få chans till att spela en hel natt utan tillsägelse är ju det toppen.

Startade tidigt på fredags morgonen. Lill bilen packad då stora´s nya däck inte kom fram i tid. Går ju bra dock lite trångt är det. Tjejerna är överförtjusta att få äntligen dra på äventyr. Bil resan ner går bra dock lite problem med mini då hon ibland blir åksjuk.

Vädret hade vi verkligen med oss, kanon väder bägge dagar kan man lugnt säga. Och väl framme hämtat biljetter och klivit innan för grindarna för att uppleva det stor äventyret. Är det inte alls så mycket folk. Delfins showen var och är helt fantastiskt. Kan aldrig tänka mig att dessa intelligenta djur skulle göra en massa saker om dom verkligen inte vill. Vi gick igenom nästan hela parken första dagen. Återvände till hotellet mätta och belåtna. Tjejerna studsade ner till lekavdelning. Den var så där men då är dom ju ganska stora dvs 7 och 10 år.

Ansiktsmålning är så kul tycker tjejerna. Mini är en tiger och mellan är en blå kanin.

Efter lite på tryckningar av tjejerna tog vi oss ner till deras spa avdelning. Tänkte att det kan ju inte vara mer än 1 bassäng. Men vad vi gick bet, jösses. Fanns ju massor av bassänger att hänga i, roligast var självklart virvelbassängen. Till och med badkrukan mamma klev ner och tyckte det var riktigt skoj. Trötta ny duschade kröp vi sedan ner i våra sängar. Och slocknade nästan direkt.

bild ifrån konferansanlaggningar.se

Strax efter Kl 08 ringde mobil larmet. Tog ett tag innan vi kom upp och masade oss ner till härliga frukost buffen. En buffe som bestod av de allra mesta man kunde tänka sig. Här var det inga problem att hitta något som passade var och en. Tjejerna försvann ner till lekhörnan och vi packade i ordning bilen igen för dag 2 i parken och utchecking av hotellet.

Dag 2 gjorde vi allt som var roligast. Vilket var tekopparna i bamse världen samt delfin expressen och piratskeppet. Och vissa djur förstås. Var inte alls den folkmängd man kan tänka sig en lördag här, så barnen hann åka ca 2 timmar fram och tillbaka på dessa attraktioner. Men efter 13 hade vi föräldrar tröttnat och ville vidare. Så vi gick till huvud entren för att gå ut och över gatan.

Här inne fanns det mängder av djur små och stora. Mest imponerande var nog ändå denna bjässe. Samt klappa stingrockor vilket vara slemmig upplevelse.

Väl färdiga här tog vi oss en behövlig jätteglass för att tanka frisk luft och energi för att ta oss an sista anhalten innan hemfärd. Som är detta.

Just nu finns utställningen i Sverige och dessutom i Norrköping. Mini som fullkomligt älskar Harry Potter var över förtjust av att få gå in här. Dock fick man inte fota, men vi fick dra i en mandragora, prov kasta quiddick boll och kolla in de mesta av rekvisitan som har varit med filmerna är ju toppen. Dock var shopen väldigt dyr och jag hade inte tänk mig att dom skulle få handla något men. Eftersom hon nu älskar denna film så mycket och detta kanske är ända gången, smälte mitt hård hjärta. Men hon skulle inte få handla upp hela affären.

Lycka är att få köpa en Gryffendor halsduk samt en penna som liknar Harrys trollstav, ja då är man riktigt nöjd och glad. Mellan köpte Harrys dagbok, en jätte fin bok med gamla blanka sidor. Nu kan vi äntligen styra bilen ut till E4:an och få åka hem. Har varit en rolig och intressant helg. Vi är alla nöjda när vi äntligen får komma hem och in innan för hus dörren. Och berätta om vårat äventyr för storebror som gladligen välkomnade oss hem! Han säger inte rakt ut men jag förstår ju att han har saknat oss!