lördag 19 juli 2014

Small bara till

I förr går kväll kom inte våran katt hem, utan han bestämde sig för att sova ute. Vilket är lite ensamt för mig då jag är tämligen van att han honom vid min sida om natten. Vaknade tidigt igår morse för att kolla om han ville komma in. *Ingen kisse* Vilken besvikelse, dock lät jag våran altandörr stå öppen på glänt ifall han kommer.

Själv kröp jag ner igen bakom mitt varma täcke och började åter igen läsa giganternas fall. Efter en stund tycker jag mig höra en katt duns, går upp. Och upptäcker att ena grannkatten vart in i huset men hörde tydligen mig och sprang ut i full fläng. Jag stänger dörren och går tillbaka. Maken går upp efter ett tag kaffe sugen och så fort han kommer till köket sitter vår kisse där. Han får massa mat sen springer han in och lägger sig tätt in till mig. Läser vidare en stund till innan jag bestämmer mig för att gå upp. 


Solen strålar in genom altandörren och värmer huset lite lätt. Sätter mig vid min dator och ögnar igenom några sidor på nätet. Tycker mig skymta något i ögon vrån, näää var nog inget. Plötsligt smäller det till i vårat sovrum. Man hör 2 katter vara rejält arga, skriker och fräser åt varandra. Springer dit och möter grannkatten som rusar ut genom altandörren. Inne i sovrummet sitter våran knappt 6 månaders gamla kattunge uppe på fönsterbrädan och ser nyväckt samt livrädd ut.

Stackars liten som sov efter en natt ute ensam, blir väckt och få stryk på det. Han följer oss slaviskt hela dagen igenom. Men på kvällen början han halta och gnälla över sitt vänstra framben. Vi bestämmer oss för att åka till veterinären i morgon dvs idag.


Visar sig att han har blivit biten av grannkatten, en rejäl hörntands bet syns. Blir rakning, tratt, dränage, 14 dagars husarrest, pencillin. och en fin nota att betala. En tratt på en 6 månaders busig katt unge jippi. Efter han kvicknade till av bedövningen så har det varit en kamp med denna tratt. Borde ju finnas något bättre sätt, då han verkligen kommer ur den, med underkäken fastnar och får panik. Gissa om vi har ögonen på honom.

Något förnuligt sätt bordet jag komma på. Finns ju kattstrumpa, dvs ungefär som en tröja för att skydda stygn på magen, ryggen eller nacke och hals. Men inget för ett ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar