lördag 30 augusti 2014

Vad är en höst på landet utan en hembakad äppelkaka?


 Googlade förut på olika recept och hittade ett helt underbart recept på just äppelkaka i långpanna. Dock så hittar jag inte på det igen. Men jag skrev ut det på ett papper direkt som finns kvar i min samling. Men jag tänkte skriva ut det här så att det finns kvar för alltid. För en papperslapp kan lätt försvinna eller gå sönder. Och detta recept är ett absolut måste i min samling.

Äppelkaka i långpanna

4 ägg
5 dl strösocker
200 g smör/margarin
6 dl vetemjöl
2 dl mjölk
4 tsk bakpulver
8 st äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel

Smält smöret. (skala & klyfta äpplena under tiden)
Vispa ägg och sockret poröst. Blanda i mjölet & bakpulvret.
Tillsätt mjölken och det avsvalnade smöret
Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna
Vänd äppelklyftorna i socker & kanel blandningen, fördela dem i smeten
Grädda i ca 25 min mitt i ugnen (200 grader).
Klar!


Mini var ut i trädgården och plockade en hel kasse full igår av våra 2 äppelträd Fredrik & Katja. Som ger  väldigt mycket frukt för att gå in på sitt 5 :e år här hos oss. Resterande äpplen lär bli till äppelmos, så vidare inte barnen äter upp dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar