söndag 12 oktober 2014

Kökets ankomst....helgens jobb

NU har jag inte bloggat på jätte länge, beror ganska mycket på köket, men även att jag nu jobbar heltid. Hinner inte riktigt med, dessutom har jag en förkylning som ligger och skaver i kroppen. Orkar inte riktigt, helt enkelt. Men i fredags strax efter 11 tror jag det var så landade vårat nya ikea kök hemma hos oss. Maken var hemma och tog emot det.  144 kolli tror jag det var, dvs ganska mycket grejor. 1 st skadat paket, som bör bytas. känns jätte skönt men då har vi ju inte packat upp allt ännu. 


Så i fredags förutom köra barnen på disco och fritidsgård skruvade vi ihop stommar till alla överskåpen. Vi började igentligen med vårat karusellskåp, som dessutom ej hade beskrivning med. Tur att sådant finns nu mera på ikeas hemsida att ladda ner. *pust* Men mitt i byggande kom vi på att man bör nog börja med överskåpen först. Tror kl var strax före 02 när vi slutligen lade våra huvuden på kudden. 


Lördag morgonen vaknade hela familjen tidigt, åt frukost tidigt och sedan började vi jobba igen. Svärfar kom till undsättning *tack och lov* en extra hand är alltid välkommet. Barnen tog våra kära grannar om och utfodrade dom med lunch och skjutsning till aktivitet. Det tar på krafterna att bygga, kan jag säga. Och fram för allt på tålamodet oss sin i mellan. Kvällens middag intogs hos svärföräldrarna, underbart att få sätta sig  ny duschad vid ett färdig dukat bord med otroligt god mat och trevlig sällskap.

Vid hemkomst igen så fortsatte vi skruva stommar och sätta på de bänkskivor vi kunde, sen orkade vi inget mer.


Söndagen bjöd på en liten sovmorgon men sedan körde vi på med svärfar till hjälp. Grillen fick hjälpa till vid lunch och som middag blev det sallad ifrån Munins sallads bar, alltid lika gott. När vi släckte ner för säng gång så är köket nästan färdigt. Dock så behöver vi hjälp av elektrikern för att koppla in induktionshällen och ugnen. Ett snabbt sms på kvällskvisten, lika snabbt svar tillbaka med meddelande om att han kommer på måndag och fixar det åt oss. 


Nä köket blev inte färdigt på söndagen som jag hoppades på men det gör inget. Insåg ganska snabbt att det tar tid att skruva ihop ikeas grejor. Och vi fick ganska många sådant. När elektrikern har varit här så är det diskmaskinen, rören under diskbänken, fläkten,väggskivan, lister och golvet som saknas. Så länge det går att laga mat så är jag nöjd, själva hand diskningen och äta med plats detaljer stör mig inte så mycket.

Vår diskhörna så länge. 

Men självklart längtar jag tills allt är färdigt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar