söndag 15 mars 2015

Idag struntade vi alla MÅSTEN!

från wikipedia

En härligt dag idag har vi haft. Solen sken så där varmt och skönt när man stod i lä. Idag så struntade vi i alla måsten! alla barnens träningar och allt runt omkring och gick ut för att städa i ordning boden och trädgården. Sånt som har legat över mig via tanke att av sätta tid för att fixa. Barnen har varit sugna på att plocka fram sina cyklar och då ska man självklart ha sin hjälm också. Som då ligger någonstans i boden!

Så i morse när mini skulle iväg till en kompis och ville ha cykeln med sig. Vi hittade inte hjälmen och inte cykelpumpen. Hon vart så besviken men accepterade faktum och åkte glatt ändå. Fast där och då skar det i mitt hjärta. *NEJ!!* Idag struntar vi alla måsten! Sagt och gjort, vi gick ut till boden och började röja ut allt. Jag ordnade en hyllsida åt mitt växthus grejor och poolen. Sen orkade jag inte mer.

Maken har samlat allt sitt spara grejor i olika burkar, hinkar, lådor och kassar! Så jag lätt honom stå där och grej ifred. Och hoppas på att han slänger allt vi verkligen inte behöver och mycket till. Själv tog jag min sekatör liten som stor och gav mig på fläder. Som har blivit en enorm stor buske och spretar åt alla håll. Har tänkt länge på att klippa ner, men aldrig kommit dit. Men idag fimpade jag ner den till halva sin storlek. Riktigt skönt.

Sen tog jag mig an våra äppelträd, svartvinbärsbusken och till slut gav jag mig på klematisen vid altanen. Den har jag titta på så länge, tänkt fimpa ner den ordentligt men tänkt näää, de behövs väl inte. Men den har gjort altan golvet sunkigt, väggen riktigt smutsig och dåligt med ljus insläpp till fönstret bredvid. Googlade på ordentligt och kom fram till att man ska egntligen klippa ner den varje tidig vår till ca 30 cm. För att slippa dessa tjocka trälikande stammar som jag har nu. Om den dör nu får jag väl sätta dit en ny, tänkte jag innan jag började klippa.

Synd att det blåste lite för mycket i dag. Hade lätt kunnat fixa en lagom stor brasa för att få bort allt dagens skärp som kom ifrån dessa buskar och träd. Men kanske till nästa helg. Tanke om att ev elda av det gamla gräsmatte gräset ligger där också, fast då måste det vara mer vindstilla än det var idag. Härligt det är att äntligen kunna gå ut utan att nästan frys ihjäl och höra barnen leka, cykla, stoja och stimma. Dessutom räddade jag en jätte bamsig humla ur växthusets insida. Ett starkt vårtecken är det att få se dom i fart igen.
*HURRA*

Bi och humle bo kanske vore något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar