måndag 24 mars 2014

Diskution på hög nivå

Idag är maken ledig med mig, för vi ska ta en tripp in till ikea. Det är dax för huset nästa projekt att starta, även om vi inte riktigt är färdiga med det förra. Har haft en lång diskution maken och jag, så nu är tiden mogen för att på börja detta.

Vi började med en liten sovmorgon, kan man behöva. Barnen iväg till skolan och sedan en frukost tillsammans. Planerade och det ritades på papper. Släpkärran skall hämtas innan, så att grejorna kommer hem med desamma. Så skönt att få ta denna tid tillsammans, då vi har svårt att hittade den på våra helger just nu. Dock så har maken jobb telefon med sig som alltid och den ringer ju titt som tätt även idag.


Väl på plats gick vi runt och små tittade på annat först innan vi kom till köks delen. Många olika kök att titta på och funderar på bra eller dåliga utformning för oss. F hade skissa upp vårat befintliga kök redan på papper med mått osv. Vi slår oss ner vid ett stort vitt bondkök. Pratar igenom olika lösningar för oss, färgen och funderar ordentligt på bänkskivan & diskhon. Ska vi ha trä eller sten? och hitta en diskho med lika stora hoar finns inte, vad gör vi då?


Vi har ett litet kök inser vi ganska snart och med konstiga mått på. Karusellskåpet kommer inte att få plats helt enkelt hela 3 cm för stort. *suck* Vi får tänka om igen. Spishäll och ugn? hmm induktionshäll såklart. Ugnen skulle vi vilja ha upphängd högre upp, hur löser det med skafferiet? Många frågor reds ut och diskuteras fram och tillbaka. Kyl & frys då? ska byta plats och ställas där skafferiet står idag. Gösses vilka små kyl & frys Ikea har. Man får ju inte plats med något alls i dessa, hur tänker dom här??. Hmmm mera tankar. Vi frågar personalen lite frågor, som dom dock inte har en aning om så klart - ovanligt? nä det är ju Ikea.


Vi lämnar köks avdelningen och jag inser att Ikeas återkommande "ta vara på varje yta" stämmer inte ju mer jag tänker på det. Vilket irriterar mig ordentligt. Tycker att dom är yt smart företag men sanningen är ju att dom missar massa bra yta på många av deras produkter, inte så smart. Och jag är ju inte designer direkt men man undrar ju hur dom tänker. Designer har varit ett av mina dröm yrken. Men då jag är så oduktig på matte fick jag lägga den drömmen på hyllan.

Runt hörnet av köks avdelning ligger ju bord och stols sidan. Stannade och började diskutera stolen och dess färg på sitsen. Skrev upp numret på det vi ska köpa och gick vidare vår tur runt Ikea.



Riktigt nöjd över slut resultatet, dock så ska det in 2 st stolar till men det får bli framtiden. Nu ska vi rita vidare på köket. Så det blir färdigt.







2 kommentarer:

  1. Ja, inte är det lätt inte att få den hjälp man behöver. Matplatsen blev i alla fall urtjusig och jag är rätt så säker på att ni löser resten med med bravur.

    SvaraRadera
  2. Tror som du jag, Hanna. Vi kommer att lösa det hela spektaklet till slut.

    SvaraRadera