söndag 5 januari 2014

Bästa serien men även allvarliga funderingar


Missade de 2 sista avsnitten av denna serie som gick på svt för inte så länge sedan. Men som tur är spelade min make in dom åt mig. Och nu har jag äntligen tagit mig tid idag för att titta. Vilken fantastisk serie, så borde svt lägga sina pengar på. En väl gjord serie som tilltalar men även förmedlar budskapet väldigt klart och tydligt. För det var ju så här vi levde för inte så länge sedan. Så här behandlades vi kvinnor & till viss del behandlas fortfarande.


Tycker vi borde ha kommit längre fram i många frågor men så är det tyvärr inte. Just nu går vi enligt mitt tycke mest bakåt. Vår kvinnors rätt till våra egna kroppar. Rätt till att klä oss precis hur som utan att man ska ha skyldighet att deklarera sitt sexliv hit och dit. Få jobba kvar oavsett om du är gravid eller inte. Nej det är långt kvar innan vårat samhälle se oss kvinnor som jämlika. Och tyvärr nog lite vårat egna fel också. Istället för att klanka ner på varandra, ska vi ju hjälp varandra. 


Självklart älskar jag mina barn, att få vara hemma och följa deras väg från riktigt liten tills dom flyger ur boet. Men inte ska det vara bara mitt ansvar som kvinna att fostra dom, se till att allting flyter, att huset städas, maten lagas. Är man 2 om att skaffa barn är man även 2 om att se till resten också. Oavsett om man fortsätter sida vid sida livet ut.

1 kommentar: