lördag 10 maj 2014

På Cabaret med grannmammorna

Idag är den dax igen för oss grannmammor att gå ut på galej. Eller ja umgås i alla fall. Så skönt att få denna tid tillsammans och få äta gott och umgås utan att ha våra barn springandes runt oss hela tiden. Som vill ha våran uppmärksamhet.


Denna gång hade vi bestämt oss för att gå på Uppsala Stadsteatern och titta på Cabaret med Sarah Dawn Finer, Babben Larsson och många andra skådespelare. Då den började ganska tidigt dvs vid 18 så bestämde vi oss för att äta innan. Jag bokade bord på Forno Romano som ligger inne i Svava huset. Var ju där och åt med mina arbetskamrater då vi skulle se kapten klänning.

Väl på plats så fick vi välja på lunch menyn kl var ju 15, helt okej för oss. Jag valde för 229:- en grillad entreco med finriven potatis stavar och parmasana ost i och hel grillade körsbärstomater. Så super gott och väl tilltaget i matväg, duktig mätt blev man. Personalen tyckte vi var väldigt tidiga med tanke på tiden vi hade att passa. Men känner man oss så slår vi ihjäl dessa timmar ganska fort. Vilket så även blev, vips så vart det nästan stressande att beställa in desserten som bestod av pannacotta med hallon spegel & blåbär & jordgubbar ovan på.

Tyvärr så glömde jag ta kort för allt var så vansinnigt gott. :-D


Mätta och belåtna traskade vi vidare i prat oset emot stadsteatern för att in ta kön till Cabaren. Vi hade bra platser högt uppe i stora salen och nästan mitt i, perfekt. Salongen var nästan helt fullsatt. Dom 2 timmar och 40 min gick rasande fort de också. En väldigt välspelad pjäs måste jag säga med många bra repliker med skratt och förståelse. Dock även en påminnelse om hur det var vid andra världs krigets start. Sista scenen innan allt var slut var obeskrivligt tragisk och en uns riktigt obehagligt när dom gick in i gaskammaren.


På vägen till bilen så pratar vi just om detta hur egenligt lätt lurade vi är människor. Och hur stort flockdjursbehovet finns så starkt i oss, än idag. Hur vi bara kan göra vissa saker emot andra människor, utan att tänka efter vad konsekvensen blir för dom och för oss. Men skulle vi ställa oss säg 3 meter ifrån och titta på allt objektivt, så skulle man nog ta avstånd. Hoppas jag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar