fredag 29 november 2013

ÄNTLIGEN..... min lediga fredag eller??

Imorse när jag vaknade var jag så glad, dock väldigt trött men glad/nöjd. Äntligen är dagen här, som jag har längtat efter. Min lediga fredag. Kroppen värker, halsen svider och näsan är tjock, men jag klarade mina alla 9 dagar på rad. Mån & halva tisdagen var seg och otroligt jobbigt, men sen så gick det väldigt bra. Ändå skönt att ha jobbkvällar då man är ledig på fm. Tid för sig själv när barnen har åkt med bussen. Jag och min te kopp med honung i.

I dag hade det varit otroligt skönt att bara få lägga sig på soffan och dra en mysig filt över sig och fortsätt läsa på min bok. Men sån är ju inte jag. Maken har tagit sig i kragen, äntligen. Och bett en utomstående VVS att komma och hjälpa oss med våran golvvärme och övervåning och han skulle kolla just idag. Vinkade av barnen när dom åkte med skolbussen, gick hem och tog min en kopp te. Kom nog bara halvvägs när han kommer och plingar på.


Och då, precis där och då bestämmer jag mig. Och får även en otrolig energi kick som start hjälp. Hade tänkt och vänta med advent städet tills söndag. Men jag börjar NU! Började riva ur alla sängkläder och hänga ut dom på vädring. Tvättmaskin hade jag laddat innan vi gick till bussen. Men idag skulle det bli massvis med tvätt såklart. Öppnade alla fönster i sovrummen & stänger dörrarna, nu ska det vädras. Plockar och donar rum för rum med tekoppen hängandes efter mig. Är så uppe i varv av adrenalin att jag glömmer bort frukosten totalt. Kl 10 drar jag in till stan för att handla det som jag upptäckt saknas i husets förråd. 

City gross - köpa nya julgardiner finns inte, totalt slut. Helt otroligt, folk verkar shoppa julsaker som galningar. Jösses vad deras vagnar innehar massor.? Drar till Rusta, som har vänt hela deras butik innehåll åt andra hållet. Hjärngympa lite tidigt men helt okej. Hittar det jag ska. Ljus måste vi ha till våran adventsljus stake, men jag vill ha riktigt stearin ljus. Är så trött på ikeas dåliga ljus där man får karva bort halva ljuset. Slöseri på naturen tycker jag. COOP har dom alltid riktiga stearin block ljus. På vägen ut börjar må riktigt dåligt, yrslig och nästan svimfärdig.


Mobilen ringer samtidigt, fokusering och när samtalet är avslutat förstår jag att jag håller på att få väldigt lågt blodsocker, för det ringer i öronen nu också. Köper en kebab med bröd vid coop, Kassabiträdet verkar uppfatta min situation väldigt snabbt. Får min mat på noll tid, fokuserar och tar mig ut till bilen så fort det går. Sen sliter jag upp allting och fullkomligt slänger i mig de första tuggorna. Känner att jag börjar bli normal sakta igen, en härlig känsla. *läskigt*

Återvänder hem och hantverkarna har åkt, men dom skulle komma tillbaka senare på em. Väl hemma laddar jag om tvättmaskinen och kan ju långsamt se att tvättberget börjar minska. Plocka ur alla varor och inser att klockan snart är 13:30. Ringer sonen och han ber mig hämta honom vid kiosken mitt emot hans skola. Kastar mig in i bilen och skyddar mig iväg, flickorna kommer hem med 14 bussen och tiden är nu knappt.

Men jag hinner hem och hinner ner för att möta upp dom och dess kompisar. Väl hemma dukar jag fram fika som består av köpta stora kanelbullar och finska pinnar. Hantverkarna kommer tillbaka och slutför sitt jobb. På måndag efter att deras elektrikerna har varit på plats har vi äntligen värme i hela huset. Efter 2,5 års väntan ser jag målgången mitt framför mig. *lyckorus* Helt underbar känsla. När dom väl gick kraschade jag i soffan och drog en 30 min vilo pause, sjukt skönt och precis vad jag behövde.


När väl alla barnens kompisar åkt hem och maken fanns på plats kunde jag äntligen varva ner ordentligt. Vi köpte mat ifrån en lokalt öppnad thai restaurang, gott och absolut något vi kommer att återvända till. Min lediga fredag blev inte en återhämnings dag som min kropp behövde. Men en dag som huset och hela familjen behövde. Får vila någon annan dag i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar